lørdag 24. januar 2009

Skoletur!

På fredag var vår klasse og klassen over oss på skoletur. Det er kjempegøy :-)



Da besøkte vi en kaffeplantasje....
....på treet.... når de er røde er de moden...

...til tørk....

..i sekken....

For lokalbefolkningen er det viktig å ta vare på den rike kulturen. På turen besøkte vi også et sted som kalles et frelsessted. I gamle dager, før det var "vanlige lover" her, hadde de et kapu. (Kapu = et strengt sosialt og religiøst system). Hvis noen hadde gjort noe som medførte døden kunne de forte seg hit. Dersom de kom før noen fikk drept de, var de reddet og fikk nåde.

Her kan dere se bilder derfra.....



6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Hannah!
Takk for blomsterkransen som vi fekk i brevet. Blomstene var kjempefine sjølv om dei ikkje lukta så mykje ;-) Dei har mange fine fargar! Kathrine og Ragnhild skal ta stein, saks, papir om kven som får gå med han.
Du kan gjerne sende litt fint vêr til oss. Det ser veldig kjekt ut det du gjer på. Det er bra at du har det gøy. :-)
Helsing alle på 4. trinn

Linda sa...

Lars Andreas og Hannah!
Kjempekjekt å se noen glimt av det dere holder på med der borte i Stillehavet. Ser utrolig deilig ut med strandliv og bikinisesong-må nok vente en stund på den her i Arna...
Godt å høre at dere er blitt litt kjent med noen andre også etterhvert. Stå på og vis frimodig frem hvem dere er: Dere er TOPP!!
Hils mamma og pappa masse.
Klem fra Linda

Linda sa...

Catharina og Ole Petter!
Det er masse jeg lurer på om livet deres der borte...
Blir det hjertefokus?-signe dere i så fall, samtidig som det kanskje blir godt å gjøre det SAMMEN?! Håper det kan kjennes som en ressurs for fremtiden og oppleve noen av de prosessene ilag.
Hvem er dere mest sammen med i fritiden?-og da tenker jeg lands-messig.. Spennende å høre om evt artige kulturopplevelser.
Hørte forresten av våren bringer "palme"evangelisering på Samoa?? Høres kjempespennende ut. Ber stadig for dere og savner dere selvsagt her, samtidig som jeg unner dere denne tiden som familie og enkeltindivid. Press dere inn til Guds hjerte-det er tid for seier på flere plan :-)
Stor klem, Linda

Anonym sa...

hallo hallo!

utrolig mangen kule og spennende bilder her, så heldige dere e som får oppleve så mye annerledes! no har eg begynt å ta trommetimer i oslo, så el-settet eg låner av dere kommer godt med :) håper dere har det godt, gleder meg til å høre mere fra dere!!

store klemmer fra Miriam :)

Magdalena sa...

hei , hallo....
Synest også det er gøyalt å se bilder fra dere...,
skype+ bilder i tilleggg = bra

kaffebildene var facinerende!

så skjønn skoleklasse,- helt sikkert venner for hannah og L.andreas å finne der!!

flott å se dere bader, så lurt å kjøpe undervannscamera!!
tenker ole bader enda mer etter det !!
coraller og spennende fisker,- vi venter i epenning!

takk for hilsen og gave til KM ,- ho ble superglad!

jø må operere foten over helgenn
)O: ( har ikke tide til sånt...!)

kos dere videre!
men kommer til å merke dere er borte , når vi feirer bursdag her imorgen,-

tanteklem***

Anonym sa...

Hei paa dere!
Naa er det lenge siden vi har hoert fra hverandre og lenge siden dere har oppdatert bloggen. Dere har det vel helt sikkert veldig, veldig travelt, men naa begynner iallefall jeg aa bli utaalmodig mht til aa hoere nytt fra dere. Skoleturen virket kjempeartig, Hannah og Lars Andreas. Dere har vel faatt mange nye gode venner og disse blir for livet vet dere!!!! Helt utrolig det dere faar oppleve sammen!!!! Hvordan gaar skolearbeidet? Hvilke fag har dere? Jeg har forstaatt at dere kun foelger matte hjemmefra men hvordan er resten av undervisningen lagt opp? Tenk at dere naa har vaert borte i over en maaned!!! Det har gaatt fort. Har dere faatt greie paa hvor dere skal etter 2,5(?) maaneder? Det er jeg veldig spent paa. Her paa Kreta gaar alt sin vante skjeve gang. Ikke mye nytt aa melde annet enn at huset gaar framover smaatt om senn (heller smaatt men saann er det jo gjerne...) Fliseleggeren har sagt han kommer til mandag eller tirsdag til uken saa da ser vi nok litt forandring tenker jeg.
Gleder meg til aa se/hoere nytt fra dere!
Glad i dere!
God klem fra Camilla
P.S. Tusen takk for klaer etter Lars Andreas. Flotte. Ble ogsaa veldig glad for den ene skjorta, den husker jeg at jeg kjoepte og naa er jeg glad den er for liten til LA og at M er saa stor at den passer til ham:)